4. Clasificare si limite

(20.07.2015)

Preambul

Incercarea de a accesa elemente de detaliu privind “domeniul goblen” (tipuri de cusaturi, dimensiuni, culori, accesorii, programe, subiecte etc.) si de a le trece prin propria perceptie este o necesitate a fiecarui iubitor al acestei arte/mestesug, in dorinta de a intelege: actualitatea si tendinta goblenului, cat este creatie in prelucrarea unei imagini cu softuri specializate, care este valoarea reala a unui goblen cusut s.a.

Comparatiile intre diverse lucrari (goblenuri cusute) nu se pot face uneori decat global (ca impact artistic) pentru ca intervin o serie de specificitati care pot plasa lucrarea intr-o clasa/categorie cu caracteristici definite.

De aceea am simtit nevoia de a incerca o clasificare a lucrarilor apartinand “domeniului goblen” si a limitelor acestora.

Clasificare

A. CUSATURI

Relativ la “domeniul goblen”, cateva tipuri de cusaturi utilizate sunt:
– Cruciulita (Cross stitch) – diagonal si drept:

– Punct mic (Petit point):


– Cusatura ungureasca (Hungarian stitch) – simpla, dubla, in linie, in diagonala:

– Cusatura pariziana (Parisiene stitch) – simpla, dubla, in linie, in diagonala:

– Cusatura Bragello:

Mai jos sunt prezentate cateva tipuri de obiecte care de-a lungul timpului au utilizat ca forma de imbunatatire artistica lucratura din domeniul goblen.

Obs. In momentul de fata exista pe langa “moda” goblenurilor executate dupa tablouri celebre o tendinta de creatie care combina tipuri de cusaturi cu culori tari in degrade, care sa creeze o impresie visual-aristica deosebita.

Cateva astfel de modele sunt prezentate mai jos:

Modele de fractali

B. DIMENSIUNI

Avand in vedere dificultatea relativa a unei lucrari din domeniul goblen se mai utilizeaza o grila relativ flexibila care poate plasa lucrarea intr-o gama dimensionala: mic-super, care se refera la suprafata cusuta a goblenului.

Din aprecierile mele, pe baza lucrarilor executate si a celor cunoscute, aceasta grila este intr-o masura acoperitoare:

C. ATE UTILIZATE

Numar de ate utilizate
Este deasemenea cunoscuta printre iubitorii de goblenuri aprecierea complexitatii unui goblen dupa numarul de culori (ate) utilizate.

Intr-o grila relativa aceasta apreciere este :

Tipuri de ate utilizabile
In zona noastra se utilizeaza cel mai des urmatoarele tipuri de ate (in ordinea descrescatoare a preturilor):
– DMC – mouline dublu mercerizat
– Anchor – mouline mercerizat
– Puppets – mouline Coats

Corespondenta intre culorile tipurilor de ate mentionate se gasesc usor pe internet.
OBS. Este indicat sa se respecte tipurile de ate indicat de furnizor.

D. TIPURI DE GOBLEN

Din punct de vedere al modalitatii de transpunere a imaginii goblen se regasesc:
a) diagrame – imaginea de lucru este sub forma unor planse care redau in simboluri fiecare punct al imaginii; simbolurile sunt in corelatie cu lista de ate utilizabile
b) imprimare – imaginea de lucru color este imprimata direct pe panza de lucru

E. TIPURI DE PANZA

Gama de panze pentru domeniul “goblen” este destul de diversa si cuprinde, in principiu:
– panze din diverse materii prime: bumbac (ex. Aida), in (ex.Linden ), Bumbac si sintetic (ex.Lugana si Britney) s.a.
– panze cu numar de ochiuri/inch: ex. Aida 11, 14, 16, 18, 22; Lugna 25; Britney 28 s.a
– panze si marcaje cu diverse culori: ex alb cu marcaj galben, crem s.a.

Panza cea mai des utilizata la goblenuri cusute in “petit point” este la noi Zweigart (tip A-10 puncte/cm sau B-8 puncte/cm) si pentru goblenuri cusute in “cruciulita” Aida 14-18.

Pentru mai multe detalii:

http://www.hudemas.ro/materiale-goblenuri

F. TIPURI DE SUBIECTE

Pentru o identificare orientativa a subiectelor goblenurilor furnizorii de kit-uri isi propun ofertele in principal in urmatoarele categorii: peisaje, flori, animale, religie-mitologie, personaje.

Limite

A. Limita legislativa a domeniului goblen a fost tratata aici:

B. Limita dimensionala
Pentru lucrari de goblen care sunt atasate unor obiecte (posete, scaune, cutii etc.) limitele dimensionale ale lucrarilor sunt date de locul in care acestea se dispun.

Pentru lucrari de sine statatoare (ex. Tablouri lucrate dupa prelucrari imagini) limitele sunt date de designerul/proiectantul diagramelor de lucru care tine cont de detaliile care trebuie redate, de culorile atelor existente, de tehnici de prelucrare digitala etc.

C. Limita culorilor atelor de lucru
Limita culorilor atelor de lucru este data de gama oferita de furnizorii de ate. Pentru nuante neacoperite de oferta se pot utiliza culori amestecate care creeaza ochiului privitorului iluzia culorii combinate.

D. Limita de timp
Limita de timp este principala limita care guverneaza executia unui goblen.
Fiecare lucrator are ritmul sau si timpul sau disponibil. De aceea este dificil sa evaluezi care este timpul pe care ti-l “consuma” cusutul unui goblen, dar totusi o medie se poate lua in considerare (in principiu fiecare isi poate determina timpul de lucru/cm patrat!):
– date initiale: lucrator mediu, un goblen de 600 cm patrati, nr. de culori 40
– timp de lucru: aprox. 300 ore.

Concluzii

Pe baza celor de mai sus prezentarea unei lucrari ar trebui sa contina urmatoarele date:
– categoria,
– domeniul,
– tipul de panza si ate utilizate,
– detalii privind cusaturile “petit point”, “norvegian”, “cruciulita” etc.
– marimea exprimata prin forma si dimensiuni
– tipul si numarul de culori utilizate.

Numele designerului/proiectantului diagramelor si numele lucratorului completeaza toate datele pentru identificarea lucrarii.

Lucian Vasiliu
20.07.2015