5. De la gradinita la doctorat

(31.07.2015)

Preambul

Am citit de curand pe “facebook” un comentariu care compara numarul de culori (ate)/goblen-cusut sau tipul de goblen (pictat, cu schema, unicat) cusut de un lucrator de goblen cu nivelul pe care ti-l ofera o etapa de pregatire scolara.
Asocierea este interesanta, preocupanta si incitanta.

De aceea ma incumet si eu sa mai nuantez etapele respective, din prisma personala, incercand sa adaug un punct de vedere care sa completeze cu cateva elemente calitative cerintele pe care un lucrator de arta manuala artistica din domeniul textil ar putea fi preocupat sa le parcurga/sa le aiba in vedere.

Etapa “gradinita”

Aceasta etapa este una de cunoastere generala a domeniului de arta a lucrului manual textil (domeniul cusut).

Partea teoretica ar cuprinde insusirea urmatoarelor :
– tipuri de panze; caracteristici, posibilitati de utilizare;
– accesorii: ace, pernite pt. ace, foarfeci, culori, hartie cu patratele; guma, lupa, fier de calcat, culori de apa, pensule;
– pericole potentiale: intepaturi (ace), taieri (foarfeci)
oboseala/dureri/amorteli (lucru indelungat), arsuri (fier de calcat);
– tipuri de ate: bumbac, matase, lana;
– inceputul si sfarsitul unei culori(ate) lucrate;
– tipuri de cusaturi artistice;
– dispunerea panzei in gherghef.

Partea practica ar cuprinde realizarea:
– pictura pe panza cu culori diluate cu apa;
– coaserea unor imagini simple cu toate tipurile de modele de cusaturi;
– coaserea unor imagini simple pe panza pictata.

Partea finala ar cuprinde:
– coaserea a 1-2 buc. goblene pictate de marime mica (100-200 cm patrati)
– coaserea de modele prin tehnica de broderie.

Etapa “scoala generala”

De la ceasta etapa se fac referiri numai la persoanele care se vor dedica coaserii goblenelor.
Aceasta etapa presupune o perfectionare a cunostintelor si abordarea modelelor cu diagrama (realizare si coasere).

Partea teoretica ar cuprinde insusirea urmatoarelor:
– realizarea unor diagrame simple de obiecte pe hartie milimetrica;
– evidentierea caracteristicilor esentiale (culori si marimi relative) a unor obiecte din natura si transpunerea acestora in imagini plastice pe hartie milimetrica;
– cunostinte generale despre PC-uri: componenta sistem, utilizare programe generale, utilizare internet;
– cunoasterea tipurilor de lucrari artistice avand tangenta cu domeniul goblen, utilizarea panglicilor, margelelor)
– cunoasterea si compararea unor furnizori de kit-uri de lucru pentru goblen;
– clasificarea goblenelor (dupa cusaturi, dupa subiecte, dupa complexitate, dupa tipul de panza etc.);
– organizarea locului de munca;
– defecte si corectarea lor.

Partea practica ar cuprinde:
– achizitionarea prin sistem on-line a 1 kit de lucru pentru goblen

Partea finala ar cuprinde:
– coaserea a 1-2 buc goblene cu diagrama de marime si complexitate mica-medie

Etapa “liceu”

Aceasta etapa presupune perfectionarea cunostintelor acumulate, abordarea coaserii de goblene complexe si participarea cu lucrari personale in mediul extern (on line sau targuri si expozitii).

Partea teoretica ar cuprinde:
– cunoasterea valorii si evaluarii unei lucrari de tip goblen;
– cunostinte despre legislatia privind vanzarea lucrarilor executate;
– cunostinte despre tehnici de inramare;
– cunostinte despre calitate, pastrare si garantia lucrarilor;
– ergonomia locului de munca (tip de iluminat, temperatura si intensitate, suport de gherghef, organizarea atelor pentru lucru, influenta luminii naturale, dispunerea accesoriilor in timpul lucrului, ambianta mediului extern etc. )
– timpului de lucru optim, a pauzelor si a activitatilor din pauza de lucru;
– cunostintelor generale despre istoria artelor (curente artistice, tapiserii si goblenuri de-a lungul timpului, utilizarea goblenurilor pentru obiecte etc.)
– tehnicilor generale de pictura si a posibilitatii acestora de a fi transpuse in imagini de goblen;
– subiecte/imagini artistice care se preteaza a fi prelucrate pentru a deveni imagini-goblen;
– modalitatea de prezentare a lucrarilor in exterior.

Partea practica ar cuprinde:
– coaserea a 3 buc. goblene complexe
– coaserea a 1 buc. goblen simplu, dupa o diagrama proprie
– participarea la targuri si expozitii

Etapa “facultate”

Aceasta etapa presupune abordarea goblenului ca proiect si presupune o imagine completa a etapelor de proiectare – design – achizitie – coasere – vanzare din prisma oficiala.

Partea teoretica ar cuprinde cunostinte despre:
– managementul unui proiect;
– softuri specializate in preclucrarea imaginilor si a transpunerii acestora in imagini goblen cu diagrama;
– securitatea informatiilor (fizica “goblenurile sunt valori”!-, protectia informatiilor-parole, diagrame lucrate, licente-);
– codificari si organizarea bazelor de date;
– teoria riscurilor aplicabila proiectului, locului de lucru, afcerii;
– managementul calitatii si proceduri de lucru personale privind activitatea de proiectare-executie-vanzare;
– legislatia care guverneaza o activitate oficiala de proiectare-executie-vanzare de serviciu/executie lucru artistic manual ( ex. drepturi de autor, protectia consumatorului, cod fiscal s.a.);
– lucru cu un sistem PC.

Partea practica ar cuprinde:
– achizitionarea cu licenta a programelor de PC utilizate;
– realizarea unor diagrame goblen dupa imagini artistice proprii;
– participarea la targuri si expozitii;

Partea finala ar cuprinde:
– coaserea a 1-2 goblene dupa prelucrare proprie

Etapa “doctorat”

Partea practica
Realizarea a 1-3 proiecte integrale de goblene unicat (a caror imagini de referinta sunt originale sau proiecte proprii)

Lucrarea finala
Realizarea unui proiect realizat integral care sa propuna o directie originala in domeniul goblen.

Exemplu
Pentru a fi mai clar la ceea ce ma refer ma voi folosi de imagine.
Pentru proiectul demonstrativ “goblen-3D” am facut o captura a imaginii de goblen cu un program dedicat.

In sine imaginea nu este interesanta si poate nici atractiva, dar privita cu ochelari 3D (rosu-albastru) devine o imagine “atractiva”, daca va miscati si capul putin!!!

Incheiere

Evident etapele si continutul acestora sunt elastice in continut si timp si pot fi urmate, completate, criticate, ignorate etc.
Ideile prezentate mai sus reprezinta un exercitiu de inceput pentru cei care iubesc goblenul si il trateaza cu respect.

31.07.2015
Lucian Vasiliu