7. Prelucrari pentru coasere goblen(1)

(04.10.20215)

Preambul

Am urmarit “fenomenul prelucrari pentru goblene” pe retelele de socializare, la ofertele furnizorilor de kit-uri pentru coasere goblene, pe diverse site-uri care se preocupa cu aceste activitati. Pentru ca si eu incerc sa deslusesc acest domeniu de cativa ani (vreo 3), mi-am format o anume parere despre acest subiect si o voi prezenta ca o alternativa de abordare, pentru ca la cate s-au spus inca o parere ce mai conteaza !?!

Clarificari

Din punctul meu de vedere:

Subiectul “prelucrari pentru goblene” ar trebui sa se refere strict la prelucrare, ca activitate (sau la rezultatul prelucrarii) si nu la rezultatul prelucrarii analizat (vizualizat) prin lucrarea finala: goblenul (goblenul inramat). Astfel se poate separa calitatea prelucrarii de elementele ulterioare: ate utilizate, coasere, pastrare, inramare etc. care pot afecta/imbunatati lucrarea finala.

Activitatile de realizare a unui goblen sunt (in mare) definite aici:

Notiunea de “prelucrare” (in domeniul goblen) a devenit prin consens adoptata pentru activitatea de transpunere a unor imagini in diagrame pentru coaserea goblenelor, imagini in proportie majoritara provenite din imagini ale unor tablouri pictate. Nu trebuie insa neglijate, si trebuie separate ca abordare privind calitatea unei lucrari, alte modalitati de obtinere a diagramelor: proiectarea direct pe hartie milimetrica, pictarea direct a panzei de lucru sau prin utilizarea de programe speciale pe calculator cu ajutorul carora se realizeaza direct imaginea (practic un exista notiunea de prelucrare pentru goblen!). Deci discutia este despre “prelucrarea pentru goblen” luand in considerare numai activitatea de prelucrare a unor imagini cu ajutorul programelor de calculator (activitate care este la “moda” si care este o aspiratie a celor care lucreaza in domeniu).

Pentru prelucrarea unei imagini reprezentand un tablou (pictura/desen) trebuie sa tinem cont ca pictura/tabloul de referinta este definit ca ORIGINAL cel care are semnatura atistului care l-a realizat.
Toate celelalte lucrari care sunt preluate dupa original sunt COPII. Cum NIMENI nu prelucreaza imagini dedicate activitatii de coasere a unui goblen dupa ORIGINAL (nici nu se poate!) inseamna ca prelucrarile au ca referinta COPII ale subiectului (indiferent ca sunt dupa fotografii, dupa imagini preluate de pe internet, din albume etc.) . Deci notiunea de “prelucrare dupa tabloul X al pictorului Y” trebuie inteleasa ca “prelucrare dupa o COPIE a tabloului X al pictorului Y”.


Daca am stabilit ca prelucrarea unei imagini are ca baza o COPIE a unei picturi/desen inseamna ca exista o toleranta a acestei referinte fata de original, relativ la:
– dimensiunea reala a originalului (care in functie de modalitatea de reproducere poate suprima detalii)
– gama coloristica a originalului (care de ex. poate fi denaturata de timp sau accentuate de utilizatori)
– starea calitativa a originalului (pete, crapaturi)


Prelucrarea unei imagini pentru realizarea unui goblen tine cont de anumite limitari specifice acestui domeniu in etapa de coasere:
– gama de culori utilizabile (ate)
– dimensiunile rezonabile ale unui goblen pentru a fi cusut (un max de 50 x 50 cm ca sa te poti bucura de el in timpul vietii, nu sa te omoare!)
– punctul min. de lucru (1 mm patrat)

Concluzii

Fata de observatiile de mai sus putem concluziona ca:
– exista un compromis care determina calitatea prelucrarii
– o prelucrare este UNICA (aceasta nu are neaparat valoare din acest punct de vedere!)
– primul goblen cusut dupa o prelucrare unicat este un goblen unicat (daca se poate identifica), celelalte care sunt cusute dupa aceiasi prelucrare unicat sunt goblene-copii dupa prelucrarea respectiva.

Parerea mea relativa la evaluarea artistica a unui goblen realizat (cusut) este ca acesta trebuie analizat ca:
– o lucrare de sine statatoare (nu in comparative cu originalul!- nu am vazut la targuri vizitatori umbland cu volume de arta pentru a compara un goblen cu o fotografie a tabloului dupa care s-a lucrat),
– originalul trebuie sa fie un ghid nu o oglinda (tolerantele obiective discutate mai sus sunt elemente subiective si cred ca este necesar clarificarea/stabilirea unor criterii de calitate artistica a goblenului: ex. clasificari privind complexitatea subiectelor abordate (asa cum de ex. Academia Franceza a ierarhizat de subiectele picturilor), criterii de evaluare diferentiate pe clase de subiecte (peisaje, portrete, natura statica, etc.), criterii de evaluare vizand complexitatea goblenului s.a.
– aprecierea maxima a unei prelucrari pentru realizarea unui goblen este asumarea de catre cel care il coase (il coase pentru ca-l apreciaza, si-l doreste si cheltuie timp din viata pentru a-l realiza);
– dupa aceea prelucrarea devine materiala si este apreciat GOBLENUL ca lucrare de sine statatoare ( suma a eforturilor si talentului prelucratorului si lucratorului)

O prelucrare nu poate fi apreciata ca valoare decat dupa ce si-a atins scopul: a devenit GOBLEN!

Lucian Vasiliu
04.10.2015